نوشته شده توسط : رضاشعبانی

بزرگترین رخدادی که خیلی ها ۱ سال تمام منتظر آن بودند امشب به وقوع پیوست و آن معرفی رسمی iOS8 جدیدترین سیستم عامل شرکت محبوب اپل است. اگر پیگیر پوشش زنده ی کنفرانس اپل در وبلاگ نویسی زنده ی اپل اپس بوده باشید حتماً شاهد این اتفاق بزرگ در عرصه ی تکنولوژی نرم افزاری گوشی های تلفن هوشمند بوده اید.

iOS8 همانطور که برخی از دوستان پیش بینی میکردند بر پایه ی iOS7 طراحی شده است و سعی در کامل کردن نقاط ضعف این سیستم عامل دارد. در iOS8 نوتیفیکیشن های داخل نوتیفیکیشن سنتر و داخل لاک اسکرین قابلیت شخصی سازی بیشتری دارند. برای مثال شما می توانید یک استاتوس فیسبوک را به طور مستقیم از داخل نوتیفیکیشن سنتر لایک کنید همچنین مولتی تسکینگ نیز دچاز تغییرات جزئی شده است به این صورت که هنگامی که وارد مولتس تسکینگ می شوید در بالای صفحه می توانید اطلاعات تماس افرادی که بیش از همه با آنها در ارتباط بوده اید را ببینید.

apple-wwdc-_0339

همچنین در اپلیکیش ایمیل تغییراتی جزئی اضافه شده است که به شما امکان چک کردن ایمیل های جدید و برگشتن بر سر کار قبلیتان بدون نیاز به صرف وقت اضافی را می دهد و همچنین در Spotlight Seach نیز تغییرات جزئی به وجود آمده است.

تایپ هوشمند و سریع با کیبورد پیش‌فرض آی‌اواس

DSC_1165

اپل قابلیت جدیدی تحت عنوان QuckType را در جریان کنفرانس امشب معرفی کرد که به شما قابلیت تایپ سریع با کیبورد پیش‌فرض آی‌اواس را خواهد داد. این کیبورد هوشمند در تمامی قسمت‌ها نظیر پاسخ‌دادن به مسیج یا ایجاد و ادیت اسناد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این قابلیت امکان نوئی به فرم پیش‌بینی لغات را به روی آی‌اواس ۸ خواهد کشاند. به مدد این قابلیت هر لحظه در حال تایپ لغت‌های پیشنهادی که ممکن است در حال تایپ یکی از آن‌ها باشید را بر روی نواری در قسمت فوقانی کیبورد خواهید دید. بنابراین حتی ممکن است تنها با تایپ دو حرف از لغت موردنظرتان آن را به طور کامل در قسمت پیشنهادها ببینید و با تپ‌کردن بر روی آن به سرعت از آن استفاده کنید.

علاوه بر این که این قابلیت به شما در تایپ کمک می‌کند٬ به قدری هوشمند است که در موقعیت‌هایی نظیر پاسخ دادن به مسیج‌ها نیز کمک حال شما خواهد بود. برای مثال فرض کنید پیغامی دریافت کرده‌اید که در آن دوستتان از شما پرسیده که می‌خواهید با همدیگر به شام بروید یا تماشای فیلم. این قابلیت چنین مسیجی را آنالیز کرده و گزینه‌های شام٬ فیلم٬ یا مطمئن نیستم را برای انتخاب پیش‌رویتان خواهد گذاشت.

HealthKit

DSC_1261

همانطور که احتمالاً حدس می زدید اپل برنامه ی Healthkit را برای iOS8 عرضه کرده است که برنامه ای برای کنترل و نظارت بر سلامتی و عادات غذایی و ورزشی است.

ویجت در نوتیفیکشن سنتر

DSC_1409

در کنفرانس امشب برنامه‌نویسان را با انبوهی از قابلیت‌های نو شگفت‌زده کرد. یکی از قابلیت‌های جالبی که برنامه‌نویسان از این پس در اختیار خواهند داشت امکان نوشتن یک ویجت از اپلیکیشن خود برای نمایش در نوتیفیکشن سنتر است. به این ترتیب زمانی که اپلیکیشن جدیدی با این قابلیت را نصب می‌کنید٬ گزینه‌ی Edit در سربرگ Today از نوتیفیکشن سنتر به نمایش درمیاید و با تپ‌کردن بر روی آن خواهید توانست ویجت جدید را در نوتیفیکشن سنتر قرار دهید.

امکان نصب کیبوردهای اضافی

keyboards

شاید یکی از محدودیت‌های همواره اذیت‌کننده عدم امکان نصب کیبوردهای اضافی بر روی سیستم عامل آی‌اواس بود. اما با این محدودیت در نسخه‌ی هفتم آی‌اواس خداحافظی خواهید کرد. اگر چه اپل خود روش هوشمندانه و جدیدی برای تایپ در آی‌اواس ۸ قرار داده است٬ اما تصمیم گرفته تا عرصه را دیگر تنگ نگذارد و امکان نصب کیبوردهای بیشتر بر روی این سیستم عامل را از این پس مهیا کند. برای مثال در تصویر ابتدای پست کیبورد سوایپ را مشاهده می‌کنید که از کیبوردهای پرطرفدار در دنیاست و حال قابل اجرا بر روی سیستم عامل آی‌اواس است.

این کیبوردها عمیقاً با برنامه‌های آی‌اواس ادغام خواهند شد و در تمامی آن‌ها قابل استفاده خواهند بود. اپل در طول کنفرانس اشاره کرد که اگرچه قابلیت‌های بزرگی در این زمینه فراهم شده است٬ اما با این حال این کیبوردها اجازه‌ی دسترسی خودسر به شبکه‌های ارتباطی که به آن‌ها متصل خواهید را نخواهند داشت. ولی دادن این اجازه به آن‌ها از طریق تأیید درخواست آن‌ها در پنجره‌های آشنای pop-up ممکن خواهد بود.

تعامل سریع با نوتیفیکشن‌ها

DSC_1127

دیگر برای جواب‌دادن به یک مسیج یا نوتیفیکشن فیسبوک مجبور به بازکردن اپلیکیشن‌های مربوطه‌ی آن‌ها نیستید. با قابلیت جدید تعبیه شده در آی‌اواس ۸ به عنوان مثال با دریافت یک مسیج دهید از طریق همان بنر نوتیفیکشن خواهید توانست جواب را نوشته یا ارسال کنید. و یا اگر نوتیفیکشنی از اپلیکیشن فیسبوک دریافت کردید به طور مستقیم آن را از طریق همان بنر نوتیفیکشن لایک کرده یا برایش کامنت بگذارید.

ارسال پیام صوتی٬ تصویری و ویدیوئی سریع از طریق اپلیکیشن Messages

DSC_1205

حوصله تایپ ندارید؟ و یا این که پیامتان با تایپ کردن قابل بیان نیست؟ آی‌اواس ۸ قابلیت جدید ارسال پیام صوتی را به اپلیکیشن Messages اضافه می‌کند. علاوه بر این٬ قابلیت امکان ثبت تصویر یا ویدیو و ارسال آن‌ها بسیار سریع‌تر از قبل و تنها به کمک جسشرها ممکن شده است. با نوتیفیکشن مسیج‌های صوتی خواهید توانست به طور مستقیم از لاک‌اسکرین تعامل کنید و به آن‌ها گوش داده و به نحو سریع و راحتی پاسخ ارسال کنید.

DSC_1222

دسترسی برنامه‌نویسان به تاچ آی‌دی

پیش از این شاهد بودید که پس عرضه‌ی تاچ آی‌دی و جیلبریک‌شدن آی‌اواس ۷ ٬ برنامه‌نویسان توییک‌های متعددی نوشتند تا بتوان از تاچ آی‌دی برای مصارف دیگری جز آنلاک‌کردن دیوایس و خرید اپلیکیشن از اپ استور استفاده کنید. در آی‌اواس ۸ اپل این امکان را فراهم کرده است که اپلیکیشن‌های مختلف از قابلیت تاچ آی‌دی در قسمت مختلف اپلیکیشن خود استفاده کنند.

فراخوانی سریع سیری

برای فراخوانی سیری دیگر نیاز به نگه داشتن دکمه‌ی سیری نیست. کافی است به دستگاه خود بگویید Hey Siri تا سیری فراخوانی و آماده به خدمت شود.

دیگر قابلیت‌ها

از ویژگی های دیگر iOS8 می توان به قابلیت استفاده از سنسور تاچ آیدی برای قفل گذاری روی برنامه ها و  قابلیت Homekit جهت هوشمند سازی قفل ها، لامپ ها، سیستم های امنیتی و گرمایشی خانه به همراه قابلیت استفاده با Siri اشاره نمود. برنامه ی Photos نیز در iOS8 آپدیت شده است که ویرایش های حرفه ای تر و عمیق تری برای عکس های شما ارائه می دهد و برنامه ی محبوب Shazam نیز به Siri اضافه شده است. و بزرگترین ویژگی iOS8 اضافه شدن ویجت ها به نوتیفیکیشن سنتر می باشد.

شرکت اپل با همکاری شرکت های بازی سازی بزرگ مانند ,Unity,Crytek, و EA و شرکت Metal توانسته است به گرافیک خیره کننده ای در بازی های آی دیوایس ها دست پیدا کند که وقعاً حداقل در دیوایس های با چیپ A7 غیر قابل وصف است.



:: بازدید از این مطلب : 736
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 خرداد 1393 | نظرات ()